Neden trafik lambaları kırmızı/ sarı ve yeşildir?
Trafik ışıklan uygulaması, önceleri demiryollarının trenleri kontrol için uyguladığı sinyaller örnek alınarak başlamıştır. Demiryolları idaresi kırmızı rengi 'dur' sinyali olarak seçmişti. Kırmızı renk kan rengi olduğundan asırlar boyu tehlikenin, tahribatın ve ölümün simgesi olmuştur. Demiryolları ilk faaliyete geçtiği 1830'lu yıllarda 'ikaz' ışığının rengi yeşil, 'geç' ışığının ise beyazdı.
Bir süre sonra beyaz sinyal problem yaratmaya başladı. Beyaz renkli 'geç' sinyali diğer sokak lambaları ile karıştırılabili-yordu. Ama daha da kötüsü 'dur' işaretlerine konulan kırmızı mercekler yerlerinden düşünce ışık beyazlaşıyor, 'geç' sinyali olarak algılanıyor ve kazalara yol açabiliyordu.
Sonunda demiryolcular kırmızıyı 'dur', yeşili 'geç' san rengi de 'ikaz' sinyali olarak kullanmaya başladılar. Bilindiği gibi sarı, renk spektrumu içinde en göz alıcı renktir. Böylece makinist bir sinyalin bulunması gereken yerde beyaz ışığı görürse, bir şeylerin yanlış olduğunu anlıyor ve tedbirini alıyordu.
Karayollarına gelince, yollarda sadece atların ve at arabalarının bulunduğu tarihlerde bile dünyanın büyük şehirlerinde trafik sorundu. İlk trafik lambası otomobillerin ortaya çıkmasından çok önce 1868'de Londra'da kullanıldı. Gazla yakılan ve bir eksen etrafında döndürülebilen kırmızı ve yeşil lambalar bir yıl sonra patlayıp, kendilerini çeviren polisi de yaralayınca bu uygulama ortadan kalktı.
Ama öte yandan otomobillerin ortaya çıkması ve şehirlerde dolaşmaya başlamalarıyla birlikte durum iyice kötüleşti. Çeşitli şehirlerde değişik uygulamalar yapıldı. Demiryollarındaki uygulama örnek alındı ama demiryollarında birbirine paralel iki hat vardı. Bu sistem iki yolun kesiştiği kavşaklarda işe yaramıyordu.
Sonunda günümüzdekilere benzeyen ilk elektrikli otomatik trafik lambasını, ilkokul mezunu ve ABD'deki Cleveland'da otomobil sahibi ilk siyah olan Garrett Morgan geliştirdi. 1914'de ilk denemelerine başlayan Morgan 1923'de de patentini aldı. Morgan 1963'de ölümünden az önce patentini 40 bin dolara General Electric firmasına sattı.
Morgan'ın lambaları demiryollarına benzer şekilde bir 'T' üzerinde kırmızı ve yeşil iki lambadan ibaretti. Çok geçmeden ikaz anlamında sarı lamba da ilave edildi ve uygulama bütün dünyaya süratle yayıldı.
Aradan geçen yıllara rağmen sarı renk hala 'ikaz' anlamındadır ama günümüz sürücüleri onu 'geç' sinyali olarak algılıyorlar.
Neden trafik lambaları kırmızı/ sarı ve yeşildir?
- koyuakrep05
- *SiyahAkrep*
- Mesajlar: 3226
- Yaş: 32
- Kayıt: Cum 15 Haz, 14:36
Neden trafik lambaları kırmızı/ sarı ve yeşildir?
Madem ki bu kere maglubuz
Netsek neylesek zaid
Gayri uzatmam sözü
Madem ki fetva bize ait
Verin ki basak bagrina mührümüzü
Netsek neylesek zaid
Gayri uzatmam sözü
Madem ki fetva bize ait
Verin ki basak bagrina mührümüzü
-
- Benzer Konular
- Cevaplar
- Görüntüleme
- Son mesaj
-
- 0 Cevaplar
- 1021 Görüntüleme
-
Son mesaj gönderen Akrep
Sal 10 Kas, 16:00
-
-
Yeni mesaj Akrep Burcu Erkeği Neden Susar? Neden Sessizdir?
gönderen Chepi » Çrş 26 Eyl, 14:13 » forum Akrep Burcu Erkeği - 2 Cevaplar
- 9602 Görüntüleme
-
Son mesaj gönderen Mysoul
Cum 19 Tem, 23:22
-
-
-
Yeni mesaj Akrep Burcu Erkeğine Neden Aşık Olmalısın, Neden Aşık Olmamalısın?
gönderen Chepi » Cum 09 Kas, 17:56 » forum Akrep Burcu Erkeği - 1 Cevaplar
- 3453 Görüntüleme
-
Son mesaj gönderen Akrep
Cum 09 Kas, 19:19
-
-
-
Yeni mesaj 10 - 11 Şubat Neden Önemli?
gönderen Akrep » Cum 05 Şub, 14:39 » forum Aylık ve Yıllık Burç Yorumları - 0 Cevaplar
- 1074 Görüntüleme
-
Son mesaj gönderen Akrep
Cum 05 Şub, 14:39
-
-
-
Yeni mesaj Akrep Erkeği Neden İlgisizdir?
gönderen Chepi » Prş 16 Ağu, 15:22 » forum Akrep Burcu Erkeği - 1 Cevaplar
- 15508 Görüntüleme
-
Son mesaj gönderen Sev beni
Sal 25 Eyl, 02:06
-